woensdag 8 november 2023

De barometer is een instrument dat u vertelt wat voor weer het is, net zoals de thermometer u uw lichaamstemperatuur of de temperatuur buite ken fertelle

 


Kijk, sie, het perfecte gekookte eitje en so smaakt het ook. Het enige waar barbara echt goed in was, een "perfect" gekookt eitje, heb er zeker 10 van haar gehad, hoewel, ik weet het niet meer, het was wel haar ontbijt ritueel, 1 gekookt eitje ...... ik "heb" er nu lekker twee heeee. 

Leuk om André Verburg voorbij (of voor hem vanaf) de Raad van State te zien fietsen en te roepen "heeee, Verburg !" , het lijk haast wel of hij mij ook herkende, want hij groette zeer vriendelijk en lachend terug. Ik heb hem 1 keer gezien bij een cursus over digitalisering van het recht en klare taal. Zou het leuk vinden om met hem te praten over een leuke studietijd en de verschrikking van die sprinkhanenplaag ijdele verwaande verrotte dooie juristen. 

Tussen 1980 en 2000 studeerden jaarlijks ongeveer 5000 juristen af. 5000  !  Maal 20 is 100.000 juristen ! Geen wonder dat het met hol land en de wereld zo slecht gaat, want het is autistisch onbegrijpe lijk mammon gajes, vreselijk stom en stupide ..... en ook dat geldt voor 66% (ik ben daar 1 van) van die malafide geschift gelovige juristen, 30% wil het goede (ik sinds 2018 en eigenlijk sinds 1983 ook, liet me misleiden~lijden) en 3% kan misschien echt iets (fietsband plakken, begrijpen hoe een (elektro) motor werkt, iets van wiskunde, natuurkunde en scheikunde en de praktijk begrijpen en weten). Ik vond mijn studietijd niet leuk en eigenlijk dat hele "rechten" vooral een in een ijdel verwaand verrot doodziek jasje gegoten onrecht, toen al. 

Tussen 1980 en 2000 studeerden jaarlijks ongeveer 2000 economen af, door wiskunde, statistiek en modellen en herleide vorm vergelijkingen een moeilijkere studie, 40.000 afgestudeerde economen in 20 jaar (en dan spreek ik nog niet over alle afgestudeerde h.e.a.o. studenten, dat zijn ook economen) en hebben zij er ook maar iets aan gedaan om het tij van de mammon bedrijfsdood te keren ?  Niet veel, Paul Krugman kan er in een begrijpelijke taal over schrijven ....... als je het voorgaande vertaalt naar alle studies (filosofie, politicologie en sociologie afgestudeerd vind ik net nog iets "minder" dan rechten, bestuurskunde idem dito met een sterretje) met bijvoorbeeld de uiterst conservatieve op geld verdienen gerichte vaak rechtse medicijnen studenten (artsen, de dokter, (cosmetisch) chirurgen (slagers) en so), dan kan het alleen maar bergafwaarts gaan ....... wilde eerst een vraagteken plaatsen, maar het is de realiteit, dat is gebeurd tussen 1980 en 2023 en het wordt steeds erger...... ? tenzij ...... het onderstaande gaat gebeuren, men stopt met de auto te gebruiken tot deze uitgerust is met windturbines voor de zichzelf voortbewegende auto (volvo in het latijn, ik beweeg mezelf) en men stopt met roken ....... en mensen die er goed tegen kunnen, wiet door het eten, maximaal 2 gram, begin met 0,5 gram of minder, micro dosering psy truffels (ik heb atlantis, hollandia, high hawaiians en mexicana geprobeerd) en eventueel, als je psychisch en fysiek sterk bent en tegen de dood kunt, verse psy paddestoelen (ik ben er nog steeds wat bang voor, de eerste twee uur, daarna de hemel, walhalla)

Van de psychologen en psychiaters waarmee ik een gesprek had was 1 op de 10 goed, menselijk, empathisch ......  anderen de verrotste "onmensen", van hek, neeter-braaksma en de stomste stront psychologe ooit meegemaakt en gevoeld van fivoor beslotenSTINKSMERIGEKUT vennootschap. 

Dat fivoor bv moet nu verboden en opgeheven worden en daar moeten goede mensen gaan werken, 30% goede vrouwen en 70% goede mannen (geen laffe bange en daardoor valse mietjes), de rest OPRRRRROTTEN, permanent de gevangenis van die verwaande verrotte doodzieke geest van je in. Idem dito voor meer dan 80% van die weivekrrrrenge bij het "openbaar" geslotenkut hysterie ministerie en die smerige stinkende moralistische preutse stomste, ijdelste en domste totaal verwaande verrotte dooie krengeweive bij de rechter lijke macht. DIE GOORSTE SMERIGSTE KAKELENDE KUTKIPPEN MOETEN 9 MAANDEN DE GEVANGENIS IN, WAARVAN 5 MAANDEN MET DIEZELFDE KRRRRENGEN VAN FIVOOR, TOT DIE TERECHT EN RECHTVAARDIG 2 JAAR DE GEVANGENIS IN VERDWIJNEN VANWEGE ONMENSELIJKHEID EN DE VERWAANDE VERROTTE DOODZIEKE TERINGKANKER VAN DE AARDE ZIJN

Gat Verdamme & God Verdomme 

uitwerking van bovenstaande realiteit staat verderop op dit blog 




De verschrijver of de telegraaf is een vroeger gebruikt elektrisch seintoestel, 

verschrijver of telegraaf 

 toestel om in korte tijd tekens mee over te brengen
♢ vroeger gebruikte men een telegraaf om het laatste nieuws door te geven


de Verschrijver

 zelfst.naamw. (m.v)


1) toestel dat het mogelijk maakt berichten (telegrammen) over een lange afstand te versturen

2) elektromechanisch toestel uitgevonden rond 1835 waarmee men tekens omzet in een elektrisch aan/uit signaal zodat berichten over een kabel kunnen worden overgebracht

Telegrafie. v. (g. mv.), Verschrijverij 1. methode om doormiddel van afgesproken signalen informatie over te seinen: optische, elektrische, draadloze; 2. telegrafiedienst. Bij sommige natuurvolken heeft telegrafie de vorm van de tam-tam en rooksignalen. De Grieken schijnen reeds berichten door seinen met vuur te hebben overgebracht.

  • sein- en ontvangtoestel om tekens over grote afstand over te brengen Jaar van herkomst: 1843 (H.Zn. Cantzlaar, Algemeen Denkbeeld )
  • Let op: Spelling van 1858 een vérschrijver, een werktuig, (door La Chappe in Frankrijk 1794 uitgevonden), waardoor men, met bepaalde teekens, zijne gedachten of allerlei...
  • (telegraaf, scheepstelegraaf) instrument waarmee men commando's, tussen stuurstand en machinekamer, ten aanzien van de draairrichting en het toerental van de stoommachine...
  • Ook: stuurtelegraaf. Apparaat waarmee de manoeuvreerorders worden overgebracht van het stuurhuis naar de machinekamer. `Hij zette de telegraaf op ``Volle kracht vooruit``...
  • Verwante begrippen
    telegraferen, telegrafisch, verreschrijver, morsecode, facsimile, fax

    1) Apparaat 2) Berichtgever 3) Communicatiemiddel 4) Dagblad 5) Dagblad in Nederland 6) Elektrisch seintoestel 7) Landelijke krant 8) Morsetoestel 9) Nederlands dagblad 10) Nieuwsblad 11) Ochtendblad 12) Ochtendkrant 13) Optisch seintoestel 14) Scheepvaartterm 15) Seintoestel 16) Toestel om berichten over te brengen  


    Let op: Spelling van 1858 een vérschrijver, een werktuig, (door La Chappe in Frankrijk 1794 uitgevonden), waardoor men, met bepaalde teekens, zijne gedachten of allerlei berigten, op eenen verren afstand, met ongewone snelheid kan mededeelen. Telegraphie, de vérschrijfkunst of hare wetenschap. Kryptot...
    Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/weil004kuns01_01


    instrument waarmee men commando's, tussen stuurstand en machinekamer, ten aanzien van de draairrichting en het toerental van de stoommachine of scheepsdiesels, overbrengt ..... Apparaat waarmee de manoeuvreerorders worden overgebracht van het stuurhuis naar de machinekamer. `Hij zette de telegraaf op ``Volle kracht vooruit``









    (verreschrijver of telegraaf, uit het militaire woordenboek, 1861-1862). Eene inrigting om berigten, van welken aard ook met spoed op groote afstanden over te brengen; alle signalen (zie Signalen) behooren in ruimeren zin tot de klasse van telegrafen; in het bijzonder verstaat men echter alleen die seininrigting, welke tot de spoedige overbrenging van berigten op verscheidene dagmarschen afstands dienen. De telegrafie is zoo oud als de geschiedenis; in de beteekenis, die wij daaraan hechten dagteekent zij van de tijden der Fransche omwenteling toen de gebroeders Chappe hunne optische telegrafen voorstelden en de eerste telegraaflijn tusschen Parijs en Rijssel in 1794 voltooid werd.


     Hoofdzakelijk volgens dit voorbeeld werden later in Frankrijk en Duitschland een aantal telegraaflijnen aangelegd. Zulk eene lijn wordt in stations verdeeld, die gemiddeld 3 à 4 uren lang zijn. Op ieder stationspunt wordt een gebouw opgerigt, waaruit zich boven het dak een mast verheft, die van vleugels voorzien is, welke vleugels door een mechanismus, dat in het inwendige van het gebouw bewogen wordt, in verschillende standen kunnen geplaatst worden. De verschillende figuren, die zoodoende ontstaan duiden letters of cijfers aan, welker beteekenis in een seinboek kan gevonden worden. 


    De telegrafisten of de ambtenaren voor de telegraafdienst aangesteld, nemen door goed geplaatste verrekijkers de naburige telegraafstations waar en herhalen elk sein, dat van de eene of andere zijde gegeven wordt. De telegraafstations moeten op de hoogst mogelijke punten aangelegd worden; hoe verder zij boven den beganen grond van den omtrek verheven zijn, des te langer kunnen de afzonderlijke stations worden. De Russen bezigen in de steppen van Zuid-Rusland en de Krim bij voorkeur de magilen of oud-Tartaarsche grafheuvels tot de plaatsing der stations. De zamenstelling der vleugels was bij de verschillende stelsels zeer verschillend; echter is dit volstrekt niet van belang. Het verkeer door optische telegrafen hield gewoonlijk met den nacht op, indien zij niet ingerigt waren voor het bezigen van lichtseinen. Nevel, regen, sneeuw, ongunstige verlichting waren altijd onoverkomelijke hinderpalen voor hun gebruik of maakten het ten minste buitengewoon moeijelijk. De optische telegrafen hebben voor ons niets meer dan eene geschiedkundige waarde; zij zijn geheel verdrongen door de galvano-electrische telegrafen. Reeds in 1747 werden in Engeland de gedachten op electrische telegrafen gevestigd, maar deze konden eerst verwezenlijkt worden, nadat de galvanische zuil volmaakt, het innige verband tusschen galvanismus en magnetismus, de eigenschap van den galvanischen stroom om de magneetnaald te doen afwijken en om ijzer magnetisch te maken, ontdekt was. De practische toepassing van de galvanische telegraaf dagteekent van het jaar 1837, toen Steinheil in Munchen de eerste proeven nam, welke eene spoedige toepassing in het groot deden verwachten. Sedert dien tijd heeft

    deze zaak van jaar tot jaar buitengewone vorderingen gemaakt en men heeft bereikt wat voor twintig jaar de grootste dweepers naauwelijks durfden verwachten. Het gebruik van galvanische telegraaf is geheel onafhankelijk van het weder, daar enkele storingen door onweder enz. te weinig voorkomen, om in rekening gebragt te worden; ten opzigte van de snelheid van berigtgeving overtreffen de galvanische T. de optische in het oneindige. Door middel der optische T. kon bij zeer goede inrigting een teeken in eene minuut ongeveer 7 mijlen afleggen, bij de galvanische komt op de grootste afstanden de benoodigde tijd niet in rekening; als men bij de optische T. 5 à 6 teekens in de minuut gaf, dan bereikte men den hoogsten trap van volkomenheid; bij de galvanische T. heeft men het gebragt tot het geven van 120 en meer teekens in de minuut. 


    De verbazende invloed op het verkeer uitgeoefend door de galvanische T. is te groot, dan dat hij zich ook niet in het militaire vak zoude doen gevoelen. Om uit die galvanische T. echter voor het overbrengen van militaire berigten, werkelijk nut te trekken, is het vooral noodig, dat men zich geen te groot denkbeeld van hare voordeelen make, de gevaren daarvan niet over het hoofd zie en de eigenaardigheid van dit middel van verkeer niet uit het oog verlieze. Door middel der telegraaflijnen, die tegenwoordig alle landen overspannen, is het mogelijk om in vredestijd of in tijden van spanning, van voorbereiding tot den oorlog, ten spoedigste berigten van de grenzen naar het middelpunt van den staat en van hier naar de grenzen te bezorgen. Door hetzelfde middel kunnen legers van denzelfden staat, die op verschillende oorlogstooneelen werkzaam zijn, elkander met de grootste snelheid berigten overzenden, terwijl de T. al verder kunnen dienen om in uitgestrekte kantonnementen, het bevel tot zamentrekking uit te vaardigen. Deze voordeelen zijn groot genoeg. Men is daarmede echter nog niet tevreden geweest; men heeft veel verder willen gaan en de T. tot bestendige begeleiding der legers willen maken in alle hunne verrigtingen, in elken toestand waarin zij mogten komen. Inderdaad biedt zich al dadelijk een zuiver militair gebruik van galvanische telegraaflijnen aan. 


    In uitgestrekte vestingen kan men met voordeel permanente telegraaflijnen daarstellen, om de verschillende gedetacheerde forten met de vesting zelve, de afzonderlijke hoofdwerken van deze met het plaatselijk kommandement te verbinden. Zoo als bekend is, loopen de voornaamste geleiddraden van onze permanente telegrafen door de lucht, dat is zij worden vrij zwevend door van afstand tot afstand opgerigte telegraafpalen op eene aanzienlijke hoogte boven den grond gedragen. Uit een militair oogpunt is dit nadeelig, daar de geleiddraden door iedereen, dus ook door den vijand dadelijk ontdekt en dus ook vernield kunnen worden, terwijl zij tevens in hooger mate zijn blootgesteld aan de vernieling door toevallige, uitwendige oorzaken. Men zou dus aan de onderaardsche verbinding, waarbij de draden een isolerend bekleedsel van gutta-percha bezitten, de voorkeur moeten geven. Eigenaardige nadeelen hiervan zijn echter, dat zij zeer duur zijn en dat de oorzaken van ontstane stoornissen moeijelijk ontdekt kunnen worden; ook de aardmuizen en andere dieren knagen aan de gutta-percha. Oostenrijk heeft ook hieraan een aanzienlijk kapitaal verspeeld. Daarom heeft men voor de groote permanente telegraaflijnen dit stelsel geheel laten varen, hoe aanlokkelijk het ook moge schijnen, onder den door den vijand bezetten bodem door, buiten diens weten ongehinderd eene voor hem nadeelige correspondentie te kunnen voeren. Intusschen als men telegraaflijnen wil daarstellen tot verbinding der hoofdpunten eener vesting, met het voornemen daarvan in oorlogstijd werkelijk gebruik te maken, zoo zoude men hierbij ten minste gedeeltelijk het stelsel der onderaardsche verbinding moeten aannemen, namelijk tot verbinding der gedetacheerde werken met den hoofdwal; daar deze lijnen echter kort zijn, zouden de kosten minder in aanmerking

    komen. Men kan nu een stap verder gaan, zoo als ook geschied is en verlangen dat even als een leger of een legerkorps zijn munitiepark, zijn pontontrein, enz. medevoert, het ook zijn telegraaftrein moet bezitten, om daarmede oogenblikkelijk korte telegraaffijnen te kunnen daarstellen. Deze moeten dan gebruikt worden om bijv. in een kantonnement tusschenverbindingen tusschen de hoofdstations der permanente lijnen daar te stellen en in haar stelsel plaatsen op te nemen, die anders daartoe niet behoorden, dat is waar geene stations bestonden en die zijwaarts van de permanente lijnen liggen. Verder kan men de eischen aan den telegraaftrein of den veldtelegraaf hooger stellen en verlangen, dat bijv. de hoofdpunten eener verschanste stelling, waarin men eenen verdedigenden veldslag wil leveren met het hoofdkwartier van den opperbevelhebber spoedig door telegraaflijnen verbonden worden of dat op dezelfde wijze de hoofdpunten eener voorpostenlinie met het hoofdkwartier van een kantonnerend leger vereenigd worden.


     Eindelijk kan men tot het hoogste punt geraken en voor elken veldslag, onverschillig of hij aanvallend of verdedigend is, de verbinding van de hoofdkwartieren der korpsen of divisiën met het generale hoofdkwartier eischen. Hier schijnen ons de grenzen van het mogelijke geheel overschreden te zijn, daar wij het reeds voor zeer gevaarlijk houden, eene voorpostenstelling met het hoofdkwartier van een kantonnerend leger door galvanische telegrafen te verbinden en vooral uitsluitend hierop te steunen, omdat het in den hoogsten graad waarschijnlijk is, dat zij door den vijand vernield zullen worden, juist in het oogenblik, waarin men ze het meest noodig heeft. 


    Wat het gebruik op het slagveld aangaat, zoo zijn de waarschijnlijkheidskansen daarvoor nog veel geringer. In Oostenrijk waar men in 1853 het eerst uitgestrekte proeven met veldtelegrafen nam, werd het stelsel der leiding boven den grond aangenomen, als datgene waarmede men het gemakkelijkst en het spoedigst telegraaflijnen kan daarstellen. Een wagen vervoert het materieel, dat uit 4 à 5 el hooge palen van 4 à 5 duim dikte bestaat, waarvan men er op 2000 el nagenoeg 50 noodig heeft en uit den draad, waarvan men op diezelfde lengte minstens 20 pond moet hebben. De draad is in stukken van 2000 el lengte op ijzeren trommels gewikkeld. Eene afdeeling werklieden neemt de palen van de wagens en legt ze, de afstanden afpassende op de punten neder, waar zij geplaatst moeten worden; bij deze afdeeling is een kruiwagen gevoegd, waarop zich eene draaitrommel om eene as beweegt; het einde van den draad wordt aan het aanvangspunt der leiding bevestigd en de draad windt zich bij voortkruijing van den wagen door de draaijing van den trommel zelf af. Een tweede ploeg werklieden slaat de draden om de isolator's en zet de palen op. Het gezamenlijke materieel tot daarstelling van eene mijl of 10000 pas leiding weegt ongeveer 850 pond en de kosten bedragen 550 à 600 gulden; 16 man kunnen eene telegraaflijn van eene mijl lengte in 2 uren daarstellen. Hoe onbeduidend die tijd ook schijnen moge, zoo is hij toch met het oog op den duur van eenen veldslag en van de gestadige plaatsverandering der divisiën en korpsen gedurende dien slag, zeer belangrijk. Buitendien moet gevraagd worden of de veldtelegrafie, waar zij toegepast wordt, het gevecht niet ondoelmatigerwijze aan de plaats zal binden en of men haar zal durven gebruiken, waar men dit nadeel niet wil ondervinden? Waartoe zal het leiden als elke uitvinding, die gedaan wordt, niet meer alleen door de legers zal gebruikt worden, als dit zonder nadeel kan geschieden, maar uitdrukkelijk voor hen ingerigt en daarbij ingevoerd wordt? Moet daarbij de nasleep niet zoodanig vergrooten, dat hij ons tot de oude tijden terugvoert, die wij gelukkig meenden overwonnen te hebben? Zullen eindelijk door deze kunstmiddelen de meer eenvoudige, zuiver militaire, die wij in tijd van nood toch altijd zullen moeten gebruiken en wier toepassing meer algemeen is, niet te veel verwaarloosd worden?

    De daarstelling van eene geographische mijl bovenaardsche galvanische leiding heeft bij het gebruik van koperdraad 1000, bij dat van ijzerdraad omtrent 600 gulden gekost. Welke ontegenzeggelijke voordeelen de groote telegraaflijnen ook voor het militaire gebruik hebben, zoo ontbreekt haar toch ook eene schaduwzijde niet. Daardoor kunnen de regeringen zich al te gemakkelijk in de plannen van den veldheer mengen, wier juistheid zij op grooten afstand toch onmogelijk juist kunnen beoordeelen en een berigt van het eene oorlogstooneel naar het andere gezonden, kan hier even dikwijls den bevelvoerenden generaal tot een ondoelmatige en onvoordeelige als tot eene doelmatige, voordeelige handeling doen overgaan.




    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten