vrijdag 1 december 2023

Volgens een mooie dame van de kunstexpositie VARIA te Loosduinen, betekent "humor" levenssap(pen) en zijn mensen zonder humor dood, daarmee ben ik het eens en ik heb het idee dat 60% van de ambtenaren, ook mensen, en mogelijk meer dan 60% van de mensen, humorloos, dood(s) is, die moordende conforme serieuze verwaande verwende dooie huichelbekkies make me wanna run away and puke at the same time ...... zoveel verschil met wilders stemmers, die bang zijn voor Marokkanen, de malafide miezerige gekken, is er niet, stond greet daar in een viezig cafeetje te roepen dat hij, der blonde greet schweine arsch efteling sprookjesbos droomvlucht liefhebber wilders, minder Marokkanen zou gaan regelen, de stinkend smerige kotsskut had der bier keller putz van hitler in se sieke kopf


"We moeten de bananen niet vergeten," waren de laatste woorden van wiskunde leraar Joop Stobbelaar, iemand die een grote (1.98 meter en bruine band judo) indruk op mij maakte. Apart, dat dat se laatste woorden waren, een belezen humoristische wat bazige bijzondere leuke man, in Bussum in armoede opgegroeid, van 1933, en ze moesten buiten de behoefte doen, vandaar zijn uitdrukking "dat kan koud tegen de kont sneeuwen"


en dat ik twee, drie of vier dagen voor zijn overlijden 2 verse bananen op het strand vond en de week daarvoor "zijn" classic ray ban zonnebril op datzelfde zuiderstrand van Den Haag (die droeg hij altijd in de auto), beide net aangespoeld, op de eb~vloedlijn ........ en dat ik 2 tot 4 maanden daarvoor druk met zijn zoon Mark Stobbelaar, 2 jaar oudere broer van Hein Stobbelaar, van 1962, bij het europese patent bureau te München werkzaam, aan het mailen was over maxwell"s multi demoned engine, niet dat ik dacht dat ik een uitvinding had gedaan, maar ik zocht een manier om te ontsnappen aan de dood per 2036-2057, geloof ik, ik weet eigenlijk niet waar ik in 2018 mee bezig was. Mark Stobbelaar voelde volgens Hein als enige in de familie aan dat Joop nog maximaal 6 maanden had en dat was juist gebleken, ik had voor mijn mailen aan Mark hem ruim 20 jaar niet meer gezien. 

Mark Stobbelaar vond het domme onzin en toen geloofde ik het wel, hij was van de tuDelft, afgestudeerd in wiskunde en natuurkunde en het was toen ook onzin......hoewel, elke vrije poging, elk idee van verbetering is goed ..... Ik weet zeker dat windturbines op transportmiddelen werkt en dat het noodzakelijk is om binnen 4-8 jaar nagenoeg volledig te stoppen met olie, kolen en gas, omdat de mensheid en planeet aarde anders sterft per 2057 ......... mogelijk weet de aarde zich te herstellen, misschien ook niet, het zal in ieder geval (gelukkig ?) zonder mens zijn, dat gelukkig met vraagteken vanwege de schitterende dames en heren die ik toch ook ontmoet heb en de schitterendste kunst, waaronder de harley davidson serial 1 electra glide bike. En dat de mens op de maan is geweest, dat ken de octopus of de dolfijn toch niet zeggen. 

Wat is dat toch leuk ! Door noten, brood en rijst wafels onder andere op mijn tafeltje op het noord oost balkon te leggen (met een mooie poes strepy in huis), zie ik kraaien, kauwen, eksters, een pimpelmeesje en nu een roodborstje daar landen, zo'n feest ! Gek genoeg geen duiven, die vroeger veel scheten op mijn balkon, savornin lohmanlaan 226, eerst een nep kraai neer gezet, daar gingen de duiven op zitten en toen een rood vliegertouw gespannen tussen die kraai en het andere einde van de 6 meter lange balkon muur en toen kwame se niet meer en vlogen ze ook niet meer tegen mijn raam op met de dood tot gevolg (twee keer gebeurd, lijkt me toch triest voor de eventuele partner van zo'n duif, ligt ie (of zij ?) daar dood te wezen op het balkon te den haag, holland, europa, westelijk halfrond van planeet aarde, bij de 4 binnen planeten van het zonnestelsel, melkwegstelsel, oneindig universum. 


Kind of blue, miles davis, fraue houwe er niet van, ik wel

https://www.youtube.com/watch?v=vDqULFUg6CY


Titels en zeer beperkt commentaar volgt later, het onderstaande schilderij heet peace medal van 1972, mij viel op dat het van een pentagon, nee, zes a gon, sextagon ! ken echnie tellen, de sufkloot, naar een octagon, dus negenagon, 9 hoeken of hoe noem je dat, overloopt en Jan van Veldhoven zei dat de neef van Frans Willem Erkelens zei, “dat is sperma, typisch Frans.” Een dame zei dat het een vagina was vanwege de pareltjes, ze vond sperma allesbehalve pareltjes, ik zie ze nu allebei, een vagina en een penis met pareltjes.

 De eerste 4 keer dat ik de Kunst van Frans Erkelens zie, denk ik telkens, too much for me, en dan ga ik aandachtig kijken en dan vind ik het wunderbar. 



Peace medal 1972







uVery proud 1970









Hoera voor Jeruzalem ......... met de tranen, favoriete van Jan van Veldhoven, 1974, toen begon men met camp david ? Vandaar ? De hoop in de jaren 60 en 70 van vorige eeuw dat we misschien toch een vrije(re), gelijkwaardige en sociaal solidaire samenleving zouden kunnen realiseren ........ en nu is (zo goed als) alle hoop vervlogen










uPrachtige losjes gemaakte ets, die detail foto stulpt helemaal uit tot 1,5 centimeter ! 












Balinese danseres 1996








Vlucht naar de vrijheid , skateboard 1985







uDroom van Titiana, vond ik dichtbij heel heel heel bijzonder
















uThaïse tempelwacht 1998






Thaïse danseres 1998, ook weer dat ik denk, dit is me teveel en van dichtbij en rustig kijken en dan krijg ik een stendahl shock, dat gezicht leeft (bijna), een foto (bijna) en geen echt Thaïs gezicht, heel bijzonder










Gentle touch of Thailand, 1998, kun je zien hoe Frans Erkelens onder de indruk was van Thailand, ik ook, als 12 jarige, zo'n compleet andere wereld 








uThaïse danseres 1998









uThaïse prinses, met die staart ! En dat gezicht en lippen hierboven ! 






uCarnaval in Venetië 2000, de drie geesten op de achtergrond, rechts is de beroemdste vrouwelijke clown, volgens Jan van Veldhoven, doet denken aan die aparte film van Kubrick met Nicole Kidman en Tom Cruise, de vrouwelijke clown lijkt enigszins op jennifer lawrence en Silk Green Shirt, nee, toch niet, nu ik de detail foto zie, vind haar ogen zelfs een beetje eng, ik vind clowns toch ook echt van zichzelf iets engs hebben, net zoals sinterklaas, ik associeer het met autoriteit, zelfs bij clowns, maar niet met Jan van Veldhoven














uBalinese danseres 2002, zie ook de Balinese danseres van 1996 hierboven, dit is de abstracte versie, Jan van Veldhoven wees me daarop, lieve vissenhoofden versie, vind ik, Frans Erkelens had toen via een vrouwelijke schilder Picasso (her)ontdekt, hij ging meer abstract schilderen









Onderweg, 2002, ja mooi die drukte en soms paniek van reizen in beeld gebracht ....... en beyond 











uInheemse dans van Bali 2003








uFluisteraars Bali 2003, maakte weer een diepe indruk op me, ook omdat ik er cyberspace 2007 en 2057 in herken












Commedia del arte 2000, eerst too much heb ik heel erg met dit schilderij en dan ........ schit te rend !!!!!!!!!!!!!!










Alziend oog 2002, de grote blauwe noemde ik dit schilderij, zeg dat wel, understatement 











uTulpenvrouw 2005, dichtbij ook weer bijzonder, van die kleine witte spookjes, soms vriendelijk, soms demonisch van een 0,5 centimeter, zulke aparte details









uCyberspace 2000~2007~2057, vind dit onbetaalbare meesterwerken, ze hadden aan Frans Erkelens 10 doeken gegeven en hij was dement, dit zijn er twee van, ik was verbijsterd, verwonderd, bewonderend met tranen in de ogen, niet te geloven 













uGodin van de oogst 2004, haar ogen 😱











uIndonesische krijgers 2004









uBaruk, poortwachter 2004, Margalith Barüch dus hieronder : 







uZoals ze aanvoelen, de beelden van Willem Wieringa, allerhoogste kunst, ik was zo teleurgesteld dat er een meesterwerk weg ging bij de Varia , deze hieronder zijn twee gespleten stukken hout, klinkt zo oneerbiedig, dus Wim Wieringa heeft hier heel veel tijd en moeite in gestoken, de ene heeft b cup, de andere kleine a cup en Wim noemde de grotere borst wellustig en wulps en met de kleine borst noemde hij niet, maar ik maakte ervan zuinig, gierig, terwijl ik het dolste ben op kleine borsten, kleine b cup, c is me al te groot 




















uOtto Maasland, van de Mondriaan vogels, oekraïne, ook dit is weer fraai










Een dag later zie ik het pas ! Dit is de hand van het beeld "David" van Michelangelo ! Van Otto Maasland !





























































Dames werden hier zeer enthousiast van en raakten het beeld graag en vaak aan, eT voelt ook subliem 

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten