zondag 13 augustus 2023

Heppie die maffie onnozelaarie weerie by be poesie 🐈‍⬛ margeuritie uchie uchie barbaarsie : alweerie mettie indianie davidie spelie ?


Hein Stobbelaar zei over die film space odyssey 2001 dat hem het "voglio una scimmia !" was bijgebleven, waarbij de 4-6 jarige dochter van de hoofdrolspeler vanuit planeet aarde tegen haar vader op weg naar Jupiter met kwade boze computer HAL (de volgende letters in het alfabet van IBM) zegt dat ze een aapje wil, dat leek ons allebei zo onwaarschijnlijk, een kat en een hond als huisdier, prima, maar een aapje .... en zie nu eens, van justin bieber via friends (aapje moest weg) tot michael jackson, allemaal "hebben ~ hadden" ze een aap(je). 

Vind het nu achteraf bijzonder dat twee hollandse 10-jarige hummels, Hein en ik, die film in het italiaans vrij goed begrepen in 1975.  Dat komt ook omdat alle tv en films in het Italiaans na gesynchroniseerd waren, dus alles was in het Italiaans. Toch een voordeel als kind, dat je spelenderwijs een taal leert. 1 uur per week hadden we op de Europese School les in het Italiaans van een verzuurde 55 jarige comtessa, barones, het enige wat ik me van haar herinner was een zure mond die 5 keer per 45 minuten les "mal educati" zei, "slecht opgevoeden", tegen een klas met toen nog 30 "nederlandse" kinderen (tussen 8 en 10 jaar oud), vooral 9 jaar oud. Nu zijn dat klasjes met 5 Nederlandse leerlingen per jaar (toen waren er 6 landen "lid" van de Europese Gemeenschap van kolen en staal, nu 27 van de Europese Unie).    








































Wat er hierboven gebeurde was dat ik een objectief oordeel wilde wie het langste was. Het lijkt gelijk op te gaan, wel heeft David schoenmaat 45 en ik schoenmaat 43, vind ik toch gek. En ik duwde mijn hoofd en rug tegen David aan en hij zei, jij zit zo te krengen en hij gaf me toen een rugstoot of duw met zijn rug. 


































Geen opmerkingen:

Een reactie posten