zondag 17 maart 2019

Planten

Vandaag eens hoe de 👽 en 👻,  et en it dus, planten zien.

Maar eerst even dit, telkens als ik denk dat ik iets meer zou zijn of dat de heilige geest in me gevaren zou zijn, stoot ik mijn kleine teentje, bots ik met mijn fiets tegen een stoep of er gebeuren andere vieze dingen (ik laat een vers geschepte kattedrol op mijn blote voet vallen). Dat is 1.

Ten tweede beschuldig ik de hele tijd anderen; als ik naga hoe ik om ging met Sabine Cozzi in 1994 dan zou ik daarvoor misschien terecht 2 dagen en nachten de gevangenis in moeten. Wat een akelig, dom, vies, kleinzielig mannetje was ik. Nee, nu niet meer zo.

"Sorry, het spijt me hoe het toen gelopen is, excuus," zei ik tegen Sabine toen ik haar tegen kwam.
"Zo, voel je je nu beter over jezelf ? " antwoordde zij.

Ze was veel mooier, beter en slimmer dan ik, basis school juf maar wat voor 1, ik heb haar veel hoger zitten dan die walgelijke snobistische academiese griezels zoals hieronder beschreven en ook veel hoger dan mezelf.

Wat een taalgebruik "hoger hebben zitten". Ass hole. Klojo. Prutsverschreifertje.

Caroline Geelen ben ik ook slecht mee om gegaan. En met Ida. Op school opeens ook zoń domme uithaal naar Corien de Jong, er zijn momenten geweest tot 29 jaar, sabine was toen ik 29 jaar was, dat ik debiel akelig was (maar niet zo debiel akelig als barbie).  Daarna, in de relatie met annemieke, ben ik, ook door de kinderen, een iets beter mens geworden volgens mij. Hoewel ik tegen ida, een lief mens waar ik achteraf onbegrijpelijk tegen aan ging trappen (via blog), ook niet aardig was, 48 jaar was ik toen notabene. Ik gedroeg me veel beter naar Babette dan zij naar mij, fout varken. 

@@@@@@@@

O ja, vandaag zondag 17 maart durfde ik aska niet aan te kijken of te zien, bang van haar. Maandag 18 maart durfde ik wel, of ik moest wel, ze was ijskoud. Sinds eind 2019 (glim)lacht ze naar me, telkens verliefd op asska Joanna Schuhholz als ik dr zie (en ze vindt me echt leuk ! niet voor een relatie, maar echt leuk). Jammer, hoe ik zaken verpruts. Superzaken. Marguerite durfde ik zondag wel aan te kijken, kreeg er een fictieve hartverlamming van, ik begrijp het nog steeds niet dat er iemand bestaat die er zo knap uit ziet.

Ik heb in mindere mate hetzelfde gehad met Suzan Jansen (italie, varese), Marit de Haan e.a. (brussel), Regina (Rotterdam, cassiêre in de albert heijn, daarna naar de rabo bank), goh, en nu valt het stil....annelieke de jong en valentine hoen zijn de eerste namen die me te binnen schieten, ernstig. Astrid Neff, klaske de jonge 6 maanden, veel yoga juffen/dames/instructrices zoals frederique brinkerink (net Sabina Cozzi) en op het werk vanaf 2018 werd het juist dubbel zo erg, Anke sieverink, Daniëlle philippa, Nikki kersten(s), de 1 nog knapper dan de ander, jacintha, Sabine, teveel om op te noemen, toch barbara grien en Marguerite.. Margalith dus, nu Ines de la Haye ā Freiburg (en die Stella Munninghoff en Jana Zwetsloot en die brunette die me met word hielp en nog zeker 4-8 dames daar, maar allen te jong voor me, of ik te oud, vanaf 48 jaar tot 65 met mijn 58 jahre).  



Planten dus. Planten kunnen ons veel leren volgens de alien.

Nooit het koppie laten hangen

1. Werk met elkaar in plaats van tegen elkaar.

Als planten oorlog zouden voeren en ze zouden ten dele sterven, dan gingen morgen alle dieren dood en overmorgen zouden de resterende mensen elkaar opeten (mensen zijn dieren). Om dat te voorkomen werken planten samen met soortgenoten en met andersdenkenden zoals schimmels, bijen, wespen en vliegen. Noem maar op. Ze wisselen informatie en voedsel uit en helpen elkaar om in leven te blijven. In vooral oudere bossen vind je moeder~ of vaderbomen die zich ontfermen over hun jonge aanplant in de schaduw. Via wortels en schimmeldraden sturen ze stofjes naar de jonkies om de groei in goede banen te leiden. Planten concurreren niet met elkaar om het licht, zoals wel wordt beweerd, ze steunen elkaar juist.

2. Maak ruimte voor anderen

Waar wij mensen vooral met onszelf bezig zijn, heeft de plant een breder perspectief: ze maakt graag ruimte voor ander leven, juist door zich ergens te vestigen. Stel je hebt een lap grond van 100 bij 100 meter, je kunt het asfalteren. Het volplanten met bomen en struiken maakt het totale oppervlakte ruim 100 keer zo groot (oppervlakte van alle blaadjes, takken, struiken enzovoorts) met meer ruimte voor veel meer soorten leven.
Insecten, vlinders (ook een insect), vogels, ze leven bij gratie van de plant. Zou de mens ook moeten proberen: elkaar de ruimte geven.

3. Geef nooit op

Een komeetinslag, planten geven nooit op. Toen 65 miljoen jaar geleden een grote asteroide bij Mexico insloeg (14.000 of 11.000 jaar geleden is in mindere mate hetzelfde gebeurd), was het door alle as en stof een jaar of 4 stikdonker op aarde. Vrijwel alle leven stierf uit. Zodra er weer een glimp licht te zien was kwamen de eerste varens tevoorschijn (zuurstof leveranciers). Anders waren wij er niet geweest, ik betwijfel heel sterk of dat een goede zaak is, voor de rest van de planeet was het wel goed.

4. Denk anders over rijkdom

Geld ? Dat zegt planten niets. Planten hebben een heel ander idee over rijkdom dan wij mensen. Ze zijn slechts geïnteresseerd in een rijk en gevarieerd landschap. Rijkdom betekent voor planten: een landschap waarin zo lang mogelijk leven kan bestaan. En wat heb je aan geld als er geen omgeving is om in te leven en eventueel van dat geld te genieten. We moeten meer als een plant denken en geld minder belangrijk vinden.

5. Leer samenwerken met planten

Om de nuchterheid en de logica van de plant optimaal te benutten, en bijvoorbeeld ook iets aan het klimaatprobleem te doen, moeten we meer samenwerken met planten. Stop oerwoud kap in Brazilie, Maleisie en overal ter wereld. Planten moeten gezien worden als intelligente wezens (ai, ik blijf maar van mijn aloe vera af knippen en ik eet veel planten(bloesem). Planten hebben net als wij zintuigen. Ze weten waar ze staan, ze horen of ruiken of er water in de buurt is en weten altijd precies hoe ze zichzelf moeten opbouwen. Elke plant is een architectonisch hoogstandje. Respect voor de tree of life zou dus niet misstaan, maar dat is de mens niet meer gegeven.


Copyright Dominique Prins, algemeen dagblad zaterdag 16 maart 2019


Geen opmerkingen:

Een reactie posten